Pengikut

Jumaat, 14 November 2014

Menaikkan Harga Perkhidmatan

Saya telah lama memikirkan untuk menaikkan harga perkhidmatan di Dobi F2. Ini disebabkan semua barang keperluan untuk perkhidmatan dobi ini telah naik, termasuklah bil api, bil air, gas, dan juga barang pakai habis seperti sabun mencuci dan lain-lain. Cubaan pertama untuk menaikkan caj perkhidmatan ini adalah pada awal tahun 2013. Akan tetapi saya telah kembalikan semula kepada harga asal, kerana pelanggan tetap kami bising dan tidak mahu terima caj perkhidmatan yang baru ini. Saya telah menaikkkan harga perkhidmatan menggosok dari RM1.20 ke RM1.50. Manakala caj untuk cucian normal telah dinakkan dari RM2.50 ke RM2.80. Apabila ramai pelanggan yang bising dan tidak mahu terima harga baru ini, walaupun telah diterangkan sebab yang munasabah untuk menaiikan caj ini, saya terpaksa akur dan kembalikan semula kepada harga asal.

Walaubagaimanapun, saya tetap menerima kesan negatif dengan mengembalikan semula caj perkhidmatan kepada harga asal. Keuntungan yang saya dapat semakin berkurangan dan agak tidak setimpal, kerana saya perlu mengeluarkan wang yang lebih untuk membayar bil api, bil, air dan juga barangan lain.

Tahun ini, sekali lagi harga minyak naik. TNB juga akan menaikkan tarif elektrik tak lama lagi. dan sedah pasti semuanya yang lain akan naik juga. saya menjadi semakin runsing. Saya pun cuba hubungi salah seorang pengusaha dobi yang saya kenal, yang pernah saya jumpa dan borak-borak  serta minta khidmat nasihat dan pendapat sebelum memulakan perkhidmatan dobi ini. Rupa-rupanya, kenalan ini telah lama menaikkan caj perkhidmatannya. Setakat ini dia telah menaikkan caj perkhidmatannya sebanyak 2 kali. Caj untuk basuhan normal telah dinaikkan dari RM2.30 ke RM2.50, dan sekarang ini RM2.80. Manakala untuk perkhidmatan menggosok telah dinaikkan dari RM1.20, ke RM1.50 dan sekarang ini caj perkhidmatannya ialah RM1.80. Perkhidmatan-perkhidmatan lain semuanya juga telah dinaikkan harganya, termasuklah basuhan toto dan juga 'dry cleaning'.

Kenalan ini memberitahu saya, adalah amat tak berpatutan, sekiranya semua perkara lain telah dinaikkan harganya, sedangkan caj perkhidmatan kita tidak dinaikkan, Kecualilah sekiranya perkara lain yang dinaikkan itu tidak melibatkan perkhidmatan dobi. Akan tetapi semua perkara itu sangat melibatkan perkhidmatan dobi, terutama sekali bil api, bil air, dan gas. Saya tanya beliau tentang respon pelanggan, beliau memberitahu, memang pada awalnya pelanggan bising, dan tak jadi hantar kepada beliau kerana caj dinaikkan. Akan tetapi ramai pelanggan yang datang kembali. Dan apabila ditanya mengapa, mereka memberikan dua alasan:-
1. Kedai dobi lain lagi mahal, atau
2. dobi akak, walaupun lagi mahal, tapi servis lagi bagus. Baju wangi. kotor kat kolar baju semua hilang.

Jadi saya pun buat kesimpulan, bahawa caj perkhidmtan yang kita letak, mestilah setimpal dan berpatutan dengan  perkhidmatan  yang kita tawarkan. Saya juga takut untuk menaikkan caj perkhidmatan, kerana dobi di sekitar kawasan saya ada yang harganya lagi rendah. Kenalan yang saya hubungi memberitahu saya, takpe, kalau kita rasa kita perlu naikkan harga, kita naikkan sahaja. Dan kita berilah perkhidmatan yang baik. InsyaAllah pelanggan akan datang cari kita. Kita perlu bersaing dengan memberikan perkhidmatan yang baik, bukan bersaing dengan meletakkan harga yang rendah. Kadang-kadang ada dobi meletakkan caj perkhidmatan yang rendah kerana sewa kedainya murah. Kalau kita yang sewa kedai mahal, letak harga yang rendah juga, tak berbaloi langsung untuk kita. Dan ada juga dobi yang meletakkan harga rendah, akan tetapi servisnya juga kurang baik. Dobi itu tidak melakukan 'pre wash', mengurangkan kuantiti sabun, tidak menambah pelembut dan juga pewangi dalam cuciannye. Sebab itulah cuciannya murah.

Setelah mendengar nasihat dari kenalan ini, saya pun nekad untuk menaikkan harga servis di Dobi F2. InshaAllah Januari2015. Semoga dimurahkan rezeki Dobi F2.

2 ulasan:

  1. moga segalanya dipermudahkan

    saya follow sini untuk Uni Aqilah giveaway #24

    BalasPadam
  2. Semoga berjaya ;)

    CN follow sini 48 dari segmen http://www.cekgunorazimah.com/2014/12/giveaway-2014-bersama-mystorymorycom.html

    BalasPadam