Pengikut

Selasa, 11 November 2014

KURSUS DOBI

Sebelum memulakan perniagaan dobi pada 28 Mei 2012, saya telah terlebih dahulu mengikuti kursus dobi sehari. Yuran penyertaanye adalah RM250.

Apa yang saya dapat dalam kursus dobi ini;-
1. Perkara penting sekali yang saya ingin tahu mengenai kursus dobi ini ialah tentang 'dry-cleaning'. Alhamdulillah melalui kursus ini saya telah mengetahu secara teori apa yang dimaksudkan dengan 'dry-cleaning' dan cara basuhannya.
2. Cara memulakan perniagaan dobi dan susun atur mesin-mesin di kedai dobi.
3. Anggaran kasar modal yang diperlukan
4. Contoh esit dan perkara yang perlu ada dalam resit dobi (terms and condition)
5. teori tentang alangkah-langkah yang sepatutnya dilakukan dari mula pelanggan hantar pakaian sehingga proses pembungkusan pakaian yang telah siap.
6. Jenis-jenis perniagaan dobi
7. Cara memilih lokasi perniagaan

Apa yang saya tidak dapat dalam kursus ini:-
1. Praktikal cara pengendalian dobi.
2. Pengetahuan tentang mesin basuh komersial dan juga mesin basuh industri


Itu sahaja secara kasar apa yang saya dapat dan saya tidak dapat dari kursus dobi yang telah saya sertai. pendapat peribadi saya, apabila kita menyertai sesuatuu kursus, perkara yang paling penting sekali adalah praktikalnya. Ini kerani kadang-kadang teorinya adalah mudah, sedangkan praktikalnya amat rumit. Apabila kita praktikkan perkara itu, barulah kita akan tahu masalah-masalah yang akan dihadapi.

Oleh itu apabila menyertai mana-mana kursus, pastikan kursus itu menawarkan praktikalnya sekali.

Jumpa Lagi..:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan