Pengikut

Selasa, 11 November 2014

Kepentingan Kursus Dobi

Apabila kita ingin memulakan sesuatu perniagaan, perkara yang paling penting sekali yang perlu ada pada kita ialah ilmu berkenaan perniagaan itu. Oleh itu, kursus dobi adalah sangat penting kepada mereka yang ingin memulakan perniagaan dobi.

Proses membasuh pakaian di rumah adalah sama sekali tidak sama dengan proses membasuh baju di rumah. Ini kerana, membasuh baju di rumah, kita hanya membasuh baju kita sendiri dan juga baju keluarga kita sahaja. Kita juga tahu fabrik dan kesensitifan semua pakaian kita. Oleh itu proses pengasingan dan mencuci pakaian adalah sangat mudah. Sedangkan di dobi, kita membasuh pakaian ramai pelanggan dan pakaian ini terdiri dari pelbagai fabrik, dengan pelbagai jenis kotoran. Oleh itu proses pengasingan dan pembasuhan adalah sedikit rumit dan memerlukan kemahiran tertentu.

Begitu juga dengan proses menggosok pakaian. Di rumah, kita gosok sendiri pakaian kita, dan kita tahu apa yang kita perlukan. Manakala di dobi, kita akan lihat pelbagai ragam manusia dengan keperluan yang berbeza-beza (ada yang nakkan seluar mereka ber'line' tajam, ada yang mahu kollar keras, ada yang suka pakaian digosok dengan kanji, dan ada juga yang tidak suka, dan bermacam-macam lagi keperluan dan kemahuan yang berbeza-beza). Oleh itu, kursus dobi sangat penting untuk mengetahui cara gosok yang standard.

Selain itu, teknik penggunaan dan penjagaan mesin yang betul juga perlu dipelajari oleh para pengusaha dobi. Lebih-lebih lagi penggunaan dan prosedur mesin 'dry-cleaning' di mana pembasuhan pakaian yang biasa di rumah tidak menggunakan mesin ini. Kepentingan kursus dobi yang lain termasuklah, pengurusan kedai dobi dari mula pelanggan menghantar pakaian sehingga pembungkusan pakaian yang telah siao dicuci dan digosok. Semua ini memerlukan ilmu dan kemahiran.

Oleh itu saya sangat menyarankan kepada semua yang berminat untuk memulakan perniagaan dobi, pergilah kursus terlebih dahulu.

Jika berminat untuk mengikuti kursus yang dianjurkan oleh F2 Laundromate, bolehlah hubungi saya;-
Email:  fatimah.rahiman@gmail.com
No telefon: 019-7452571

Tiada ulasan:

Catat Ulasan